Conflictpreventie: voorkomen is beter…..

Richard van der Naald


Een van onze competenties is mensen en groepen effectiever leren omgaan met conflicten en tegenstellingen in hun organisatie. We doen dat als trainer, coach, maar soms ook in de rol van mediator.

Dat is allemaal gericht op het oplossen van conflicten. Zou je niet meer aandacht moeten besteden aan preventie van conflicten ? Ik kwam op deze vraag naar aanleiding van een workshop voor leidinggevenden over conflicthantering. Hierin kwamen o.a. de welbekende conflicthanteringsstijlen van Kenneth Thomas en Ralph Kilmann aan de orde. Zij onderscheiden vijf basisstijlen van conflicthantering: Competing (concurreren), accommodating (aanpassen), avoiding (mijden), collaborating (samenwerken) en compromising (compromis zoeken).
Tijdens een lunchgesprek met enkele deelnemers rees de vraag of iemand die als voorkeursstijl “Conflictmijding” heeft, ook minder risico loopt om in conflicten te geraken.  En conflictmijding dus ook conflictpreventie zou kunnen zijn. Immers het mijden van een conflictsituatie kan ook verdere escalatie voorkomen. In het gesprek kwam de metafoor van een brandje naar voor: Door het vuur niet verder aan te wakkeren en er geen brandstof aan toe te voegen kan het vanzelf uitdoven.
Ogenschijnlijk snijdt dit hout, maar dat is natuurlijk niet zo. Om in deze beeldspraak te blijven: als een huis in brand staat, kan niets doen betekenen dat het huis geheel in as opgaat.
Conflictpreventie is dan ook niet niets doen, maar actief ingrijpen zodat het probleem zich niet verder kan ontwikkelen en de relatie met de ander goed blijft of zelfs beter wordt.
Elias Porter, sociaal psycholoog, heeft in de zeventiger jaren een theorie ontwikkeld die de basis levert voor conflictpreventie: de Relationship Awareness Theory.*
Uit zijn onderzoek komt naar voor dat mensen redelijk voorspelbaar zijn in hun gedrag omdat de motieven die ten grondslag liggen aan dat gedrag normaal gesproken redelijk constant zijn.
Onze motieven veranderen echter, wanneer we oppositie ondervinden of weerstand ontmoeten. Deze andere motieven zijn dan ook verbonden aan andere waarden en opvattingen die weer gepaard gaan met ander gedrag.
Porter komt tot drie stadia in de ontwikkeling van conflicten tussen mensen:
In  het eerste stadium is er bij de betrokkenen zorg voor zichzelf, de ander en het probleem, daarna verdwijnt van deze drie elementen de zorg voor de ander om tenslotte alleen nog maar zorg te hebben voor zichzelf.
Om ontwikkeling van een conflict te voorkomen is het dan ook belangrijk om de aandacht niet alleen te blijven richten op zichzelf, de eigen behoeften en belangen, maar ook op de ander en de zaken die belangrijk zijn voor hem of haar èn het probleem dat er is.
Daarbij geldt dat er een universeel gedragsmotief is bij mensen, nl. het behouden van persoonlijke integriteit en eigenwaarde. Want als dit wordt aangetast doordat men elkaar verdenkt van bv. kwade bedoelingen en beledigend of denigrerend doet, dan schaadt dat de relatie en escaleert het conflict snel.
Kortgezegd: conflicten kunnen worden voorkomen wanneer de betrokkenen elkaar respecteren door ieders waarden en belangen te erkennen en daaraan tegemoet te komen en van daaruit het probleem aan te pakken.

Conflictpreventie is niet alleen belangrijk in verband met de menselijke kant.
Conflicten hebben ook hun prijs voor organisaties. In de Harvard Business Review van 2009 wordt een aantal effecten gemeld van conflicten die ondervraagden op het werk hebben meegemaakt: Zo gaf 38% van de ondervraagden aan dat de kwaliteit  van hun werk afnam, 66% gaf aan dat hun functioneren verslechterde, 80% meldde dat werktijd verloren ging door gepieker en discussies met anderen, 78% zei dat hun betrokkenheid bij de organisatie afnam.
Nu kun je dit niet allemaal “omrekenen” in euro’s, maar het geeft aan dat de impact groot is en dat ook hier kan gelden: voorkomen is beter dan genezen.

Porter, E.H. (1973, 1996) Relationship Awareness Theory.