Social Learning en Social Learning is twee


Richard van der Naald

Met de enorme groei van het gebruik van social media raakt de term “social learning” steeds meer in zwang. Je komt het dan ook tegen op allerlei sites en blogs over leren en ontwikkelen.
Men bedoelt hiermee leren met gebruikmaking van social media. Het gaat dus over hoe technologie (informeel) leren faciliteert.

Daarmee is dit iets anders dan Social Learning, zoals dat in de jaren zeventig van de vorige eeuw is geintroduceerd door Albert Bandura*, een Amerikaanse Leerpsycholoog die  o.a. aan de vermaarde Stanford Universiteit onderzoek heeft gedaan naar hoe mensen elkaars gedrag overnemen in sociale situaties. Hij heeft onder meer een beroemd onderzoek op zijn naam staan naar hoe kinderen agressief gedrag overnemen van volwassenen. Het zgn. “Bobo Doll Experiment” http://www.youtube.com/watch?v=eqNaLerMNOE

Eerder hebben we op deze blog gesproken over “Leren door afkijken”. En dat is de kern van Bandura’s Social Learning theorie.
Want bij social learning wordt een persoon gemotiveerd door het observeren van een model, zijn of haar gedrag en de consequenties hiervan. Door het zien van de opbrengsten van dat modelgedrag kan een persoon aangezet worden tot het vertonen van soortgelijk gedrag. Deze “modeling”, zoals Bandura dat noemt, wordt beinvloed door overeenkomst in eigenschappen tussen model en observant, het zien van opbrengsten en effecten door de observant en het feit dat meer personen dat bepaalde gedrag vertonen.
Social learning werkt op vele terreinen, bv. bij het ontwikkelen van leesgedrag bij kinderen doordat ze dat gedrag overnemen van hun ouders, het overnemen van agressief gedrag van modellen, het omgaan met conflicten, het ontwikkelen van rolgedrag, maar (deels) ook het ontwikkelen van moreel gedrag, het onderscheiden van goed en kwaad, enz.

En dat is natuurlijk niet hetzelfde als met  sociale “speeltjes” op internet in de weer zijn. De technologie maakt natuurlijk interactie mogelijk met “peers”, die veel op ons lijken. En natuurlijk zijn er eindeloze mogelijkheden om (live) videobeelden te maken en te bekijken, waardoor gedrag ook kan worden waargenomen.  Daarmee kan social learning zeker worden ondersteund.

Maar het gaat uiteindelijk om “the real thing”: échte mensen, écht gedrag in échte situaties, waarin individuen hun eigen agenda hanteren en die niet volgens een vooraf bepaalde structuur of sequentie verlopen.  
En dat is wat social media vooralsnog niet te bieden hebben.
Daarmee is niet gezegd dat social media geen rol kunnen spelen bij leren. Maar dan hebben we het veeleer over E-learning dan over Social Learning.


*Bandura, A. (1977) Social Learning Theory. Englewood Cliffs : Prentice-Hall