Richard van der Naald
Ter evaluatie van een ontwikkelingsprogramma voor medewerkers die verantwoordelijk zijn voor aansturing van anderen in hun team hebben we een zogenaamde Competentie Ontwikkelings Monitor ontwikkeld. Deze monitor bestaat uit twee Competentiescans: een eerste meting die medio 2010 is verricht bij de start van het programma en een tweede scan nu. Beide scans worden vergeleken.
Ter evaluatie van een ontwikkelingsprogramma voor medewerkers die verantwoordelijk zijn voor aansturing van anderen in hun team hebben we een zogenaamde Competentie Ontwikkelings Monitor ontwikkeld. Deze monitor bestaat uit twee Competentiescans: een eerste meting die medio 2010 is verricht bij de start van het programma en een tweede scan nu. Beide scans worden vergeleken.
![]() |
| Voorbeeld van Visuele weergave van de vergelijking van twee tests klik op afbeelding om te vergroten |
Vervolgens wordt vastgesteld of er sprake is van significante veranderingen in de uitspraken van de respondenten. Ook onderzoeken we of deze veranderingen door de deelnemers worden “toegeschreven” aan het programma dat zij hebben gevolgd en de acties die zij in dat kader hebben ondernomen (door o.a. gebruik te maken van een coach op de werkplek en het maken van een Persoonlijk Ontwikkel Plan). De resultaten zijn verrassend voor zowel de deelnemers als voor ons. Over de hele lijn zien we significant gunstiger feedback op de competenties die expliciet aan de orde zijn geweest tijdens het programma.
Analyse op itemniveau bevestigt de resultaten. Items die in de eerste meting significant laag scoren, scoren nu rond het gemiddelde; items die eerder significant hoog scoorden, scoren nog steeds significant hoog.
