Onlangs hebben we medewerking verleend aan het RYLA 2011-programma. RYLA staat voor Rotary Youth Leadership Award. Dit programma is bedoeld voor jonge talentvolle, hoger opgeleide mensen in de leeftijd van 18 - 28 jaar. Het biedt hen de gelegenheid om zicht te krijgen op eigen leiderschapskwaliteiten en zich te verdiepen in ondernemerschap. RYLA wordt georganiseerd en gesponsord door Rotary Nederland.
We hebben een belangrijk deel van dit programma verzorgd: een organisatiesimulatie waarin de 35 deelnemers deel uitmaken van verschillende (management)teams van Fair Dress, een MVO-bedrijf dat letterlijk door tegenwind bedreigd wordt in zijn bestaan.
Het bedrijf is o.a. gevestigd in Amsterdam en Chittagong, Bangladesh. HIer ligt een productielocatie die is getroffen door een orkaan en een zgn. surge flood van opstuwend rivierwater. De case is gebaseerd op een feitelijke situatie die zich geregeld voordoet in Bangladesh bij een bestaand bedrijf.
De deelnemers hebben in vijf teams gewerkt. Deze teams dienen gezamenlijk een crisissituatie te overwinnen, startend met de zgn. responsfase, de directe reactie op de eerste chaos van de ramp en eindigend in een situatie van “business as usual”.
De uitdaging van deze simulatie is om niet alleen om te gaan met de calamiteit, maar ook kansen te benutten die zich voordoen, zodat de organisatie sterker uit de crisis komt.
Daarbij is gebruik gemaakt van een enorme hoeveelheid informatie die via allerlei kanalen komt: mail, telefoontjes, twitter, maar ook face-to-face communicatie en briefwisselingen.
De uitdaging van deze simulatie is om niet alleen om te gaan met de calamiteit, maar ook kansen te benutten die zich voordoen, zodat de organisatie sterker uit de crisis komt.
Daarbij is gebruik gemaakt van een enorme hoeveelheid informatie die via allerlei kanalen komt: mail, telefoontjes, twitter, maar ook face-to-face communicatie en briefwisselingen.
Tijdens de drie uur durende simulatie (de tijd loopt 4x sneller dan de werkelijke kloktijd) hebben de deelnemers intensief samengewerkt en zijn ze op de proef gesteld v.w.b. kwaliteiten als werken in teams, leiderschap, besluitvorming, omgaan met druk, inschatten van situaties, nemen van risico en pro-actief handelen. Tijdens de simulatie was er bij ieder team een observator aanwezig. Deze heeft na afloop feedback gegeven aan de teamleden. Uit de evaluatie is gebleken dat de deelnemers allen concrete, positieve leerervaringen hebben opgedaan.