Herstellen van vertrouwen: reframing als belangrijke stap


Cécile Claessen
Richard van der Naald

Wat kun je doen wanneer het vertrouwen beschadigd is doordat een van de partijen zich niet aan de afspraken heeft gehouden en de belangen van de ander heeft geschaad ? In dit derde deel over vertrouwen en samenwerking gaat het over het vraagstuk hoe het vertrouwen kan worden hersteld wanneer het beschadigd is.
Als regel geldt hier: vertrouwen beschadigen is gemakkelijker dan het repareren. Herstel vraagt flink investeren aan beide kanten. En soms is de schade niet (meer) te herstellen. Dan eindigt een relatie in een conflict, met alle consequenties van dien.

Wanneer we in onze praktijk te maken hebben met situaties waarin het vertrouwen tussen partijen is beschadigd, dan zien we bijna altijd dat er een “dader – slachtoffer” -relatie ontstaat. De partij die geschaad is in zijn of haar belangen voelt zich slachtoffer en beschouwt de ander als de dader die deze schade intentioneel heeft toegebracht. En vaak is dat wederkerig: beide partijen voelen zich slachtoffer en zien elkaar als dader. Vervolgens handelt men vanuit dit “frame”. Daarmee komt men in een proces van gedragingen, percepties, ideeën, waarden enz.  die een belemmering vormen voor een relatie waarin vertrouwen in elkaar weer mogelijk is. Daaruit ontstaat ook het idee dat de ander een stap moet zetten om het vertrouwen te herstellen.
En daarmee hebben we de belangrijkste voorwaarde bij herstel van vertrouwen te pakken:  beide partijen moeten actief aan de slag om het vertrouwen te herstellen.

De eerste horde die moet worden genomen, is bereidheid verkrijgen bij het “slachtoffer” om te werken aan herstel van het vertrouwen.
Deze bereidheid wordt beïnvloed door drie vragen:
1.     Wat brengt de (herstelde) relatie met de ander ?
2.     Welke inspanning moet worden geleverd om het vertrouwen te herstellen ?
3.     Is er een alternatieve oplossing ?

Wanneer er geen evenwicht is tussen 1 en 2 en er zijn andere opties voorhanden, dan zien we dat men geheel nieuwe relaties ontwikkelt, bv. door het contact te verbreken, nieuwe samenwerkingsverbanden te ontwikkelen of door de organisatie te verlaten en ergens anders te gaan werken.

Wanneer wij als ABLE  gevraagd worden om partijen te helpen bij het herstellen van het vertrouwen, dan doen we dat stapsgewijs:
Onze eerste stap is gericht op het nagaan of men (voorlopig) mee wil werken aan herstel van een werkbare relatie. Of men het de moeite waard vindt en hier ook tijd in wil investeren.
Bij de tweede stap staat centraal dat betrokkenen bevestigen dat het vertrouwen is geschaad en deemoed tonen (excuses aanbieden, oprecht om vergiffenis vragen), om vervolgens vanuit de positie van de ander te exploreren op welke wijze deze is geschaad en waar deze zich tekort voelt gedaan.
Belangrijk in deze fase is dat de betrokkenen bereid zijn om  proberen te begrijpen hoe de ander de situatie ervaart. Oprecht begrip tonen maakt vaak dat de situatie de-escaleert.
Om de derde stap te faciliteren maken we gebruik van de communicatie techniek van “framing” en “reframing”.Een techniek die o.a. wordt gebruikt door psychotherapeuten die zich bezighouden met gezinstherapie en systemisch coachen* .
Bij reframing (of in het Nederlands: herkaderen), wordt vanuit een ander standpunt gekeken naar een problematische situatie of context, waardoor andere interpretaties van bv. gedrag mogelijk zijn.

Een voorbeeld: we kunnen iemands gedrag interpreteren als bemoeizucht omdat hij of zij zich vaak inmengt bij activiteiten en bezigheden en commentaar geeft op de wijze waarop ik dingen doe.
Reframing is dan bv. vanuit het perspectief van “zorg” of “ verantwoordelijkheidsgevoel” kijken naar het gedrag van de persoon. Bv. Hij of zij voelt zich erg verantwoordelijk en wil mij behoeden voor fouten of problemen. Dan wordt “bemoeizucht” bv.  “betrokkenheid” of “verantwoordelijkheidsgevoel”.
In gesprekken met betrokkenen nodigen we partijen actief uit om te reframen; de situatie vanuit een ander perspectief te bekijken. Waar nodig houden we hen ook de spiegel voor; we stellen vragen als: “zou je  het ook op deze manier kunnen bekijken?” en “als je in de schoenen van de ander stond, hoe zou jij er dan naar kijken?” Hieruit ontstaat een ander begrip van de situatie en ook meer inzicht in de reacties van de ander.

Onze ervaring is, dat wanneer men zich begrepen voelt en de ander oprecht deemoed toont (en dus niet in de verdediging schiet), er ruimte ontstaat om met elkaar in gesprek te gaan over de toekomst. Essentieel daarbij is dat men de relatie als het ware opnieuw definieert vanuit een ander kader, zodat een “nieuwe start” gemaakt kan worden.
En natuurlijk is het lang niet gemakkelijk om over te gaan tot de orde van de dag als het vertrouwen is beschadigd ( het gaat te paard en komt te voet..). Vaak is er sprake van schuldgevoelens en voelt men zich verlegen met de situatie, terwijl er een overgevoeligheid kan zijn voor reacties van de ander.
Maar omdat vertrouwen zo belangrijk is in samenwerking, is het de moeite waard om daarin maximaal te investeren.

*o.a. Virginia Satir, een bekende psychotherapeute uit de jaren zeventig en tachtig die gespecialiseerd was in 'family therapy'. Een bekend boek van haar is The New Peoplemaking uit 1988.