Sinds enige jaren is ABLE BV samen met de TU/e actief op het gebied van het creativiteit.
We doen dit in de context van tenders
en projecten. Opgave is om anders te kijken en zo tot andere, kwalitatief
betere voorstellen te komen.Deelnemers aan dit programma leren:
1. Creativiteitstechnieken toe te passen
in een veelal technische omgeving
2. Bijeenkomsten met hun tender- of
projectteam voor te bereiden en te faciliteren.
Creativiteitstechnieken
Creativiteit heeft voor techneuten
vaak een soft imago; het lijkt weinig concreet, niet zo resultaatgericht… en
vooral niet voorspelbaar. Een van de spelregels is: “fouten maken mag”, of
sterker nog: is zelfs wenselijk.
Dat druist sterk in tegen de bouwer die een stevige constructie wil ontwikkelen
zodat een brug vele jaren kan blijven staan.
In het programma starten we met
redelijk gestructureerde technieken zoals de SIT (Systematic Inventive
Thinking); een methode die werkt met bouwstenen en het manipuleren van deze
bouwstenen. In de praktijk blijkt vaak dat ook bv. droomtechnieken erg
aanslaan. Het meest
verbazingwekkend vindt men dat er vaak veel verschillende ideeën uit een
bijeenkomst komen en dat in een relatief korte tijd. En dat zo’n bijeenkomst altijd iets oplevert als je de groep
maar de ruimte geeft en zelf aan het werk zet.
Faciliteren van je team
Dat brengt me op het tweede thema.
Projectmanagers zijn gewend om de lijnen uit te zetten en aan te sturen op
besluitvorming. Sterk actie- en resultaatgericht. En als het effe kan: … een
beetje snel.
Dat werkt niet bij een
creativiteitsbijeenkomst. Duidelijke opdrachten zijn van belang maar je moet
een groep ook lekker aan de slag laten gaan; niet te snel bijsturen, de groep
het heft in handen laten nemen, zelf laten kiezen. Je bent immers facilitator;
laat de groep het werk doen en waardeer waar ze mee komen ( wat een goed
idee!!). Ga zelf een kopje koffie drinken…. Dat is even wennen. Vooral ook
omdat je niet weet wat de groep gaat doen en waar ze op uit komen. Startende
faclitators bedenken soms zelf op voorhand de oplossingen. En dat werkt niet
want dan ga je natuurlijk teveel sturen.
Een goed draaiboek met een aantal
scenario’s is een goed hulpmiddel (dat leren ze dan ook); dan heb je een beeld
van wat je kunt verwachten….zodat je het ook aan de kant kunt leggen want de
realiteit is natuurlijk altijd anders.
De deelnemers gaan tijdens de training
aan de slag in hun eigen teams. In de praktijk blijken collega’s erg
enthousiast. Creativiteitstechnieken zijn ook in een technische omgeving zeer
goed toepasbaar en leveren nieuwe inzichten op.
Daarnaast leren projectmanagers veel
van faciliteren. Het is een andere manier van omgaan met je team die ook in
projecten zeer bruikbaar is. Op deze manier wordt nieuw gedrag toegevoegd aan
het repertoire van de leidinggever.
